علیرضا جلیلیفر؛ فرشته شیرعلی
دوره 3، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 207-185
علیرضا جلیلیفر؛ علی همتی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 57-84
چکیده
کسب مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانههای ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات ...
بیشتر
کسب مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانههای ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات کافی صورت نگرفته است. مطالعه حاضر، مقالات (انشاء های) استدلالی (15 مورد) دانشجویان کرد زبان ایرانی رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد را در چارچوب نظریه ارزشیابی بررسی کرد. هدف این تحقیق در مرحله اول، بررسی چگونگی کاربرد ابزارهای ارزشیابی در مقالات دانشجویان رشته زبان انگلیسی با پیشینه زبانی کردی بود، و در مرحله دوم، بررسی کاربرد نظریه ارزشیابی در تصحیح مقالات استدلالی بود. جهت نیل به اهداف تحقیق، از یک مقیاس اصلاح شده برای تصحیح مقالات و همچنین نظریه ارزیابی استفاده شد. نتایج کمی نشان داد که در مقالات با نمره بالا (قوی)، در مقایسه با مقالات با نمره پایین (ضعیف)، نشانههای نگرشی بیشتر و علائم تک صدایی کمتری استفاده شده بود. از نظر کیفی، مقالات قوی، نشانههای نگرشی را به صورت اسمی و در مواقعی در حالت پسزمینه ای به کار بردند. در مقابل، مقالات ضعیف این نشانهها را به صورت پیش زمینه ای مورد استفاده قرار دادند. در خصوص رابطه نویسنده و خواننده، بر خلاف مقالات با نمره بالا، مقالات ضعیف کمتر به دیگر دیدگاهها و نظرات جایگزین توجه می کردند. یافته ها همچنین نشان داد که مقالات قوی در خصوص تحت تاثیر قرار دادن خواننده از نظر نگرشی و انتقال پیام اخلاقی موفق بودند. سر انجام این که، با توجه به نتایج، نظریه ارزشیابی میتواند به عنوان مقیاسی در ارزیابی متون استدلالی مورد استفاده قرار گیرد.